sunnuntai 28. heinäkuuta 2013

Maailma on sinulle avoin

Heissan!

Tänään ajattelin puhua teille matkailusta. Minä olen elämäni aikana matkaillut tosi paljon, olen käynyt Etelä-Amerikassa Venezuelassa, Kreikassa, Espanjassa lukemattomia kertoja, Italiassa, Ruotsissa, Virossa.... Ensimmäisen kerran kun pääsin ulkomaille olin niin pieni, etten edes muista siitä reissusta mitään. Kävimme siis porukoitten kanssa Ruotsissa sukulaistemme luona kun olin puolivuotias. Matkailu taitaa siis olla verissä ihan pienestä pitäen!


Kun olin viisivuotias, niin lähdimme vanhempieni kanssa ensimmäistä kertaa Kanariansaarille Fuerteventuralle. Muistan vähän siitä reissusta, muun muassa sen, kun uin altaassa kellukkeiden kanssa, ja aurinko porotti koko taivaan täydeltä. Lentomatkat menivät nopeasti, kun oli tekemistä, kuten värityskirjan värittämistä ja matkapelien pelaamista. Tämän reissun jälkeen olemme käyneet Kanariansaarilla lähemmäs kymmenen kertaa, ja uudenvuoden jälkeen menemme taas kerran Lanzarotelle.


Kaikilla ei toki ole varaa matkustella ulkomaille, nykyään kun kaikki on niin kallista. Meidän perheellä on ollut tapana käydä ainakin kerran vuodessa etelässä, ja yleensä reissu kestää viikon. Jos mielii lähteä reissaamaan pidemmäksi aikaa, niin Interrailaaminen on myös yksi hyvä vaihtoehto. VR myy Interrail-lippuja kaikenikäisille, ja maatarjonta on laajentunut huimasti. VR:n nettisivuilla on paljon tietoa Interrailauksesta ja myös hinnastoa. Minua kiinnostaisi joskus lähteä Interrailaamaan Eurooppaan, kunhan saan töitä ja rahaa. Toki olisi mukavaa ottaa myös ystävä mukaan, ettei reissaaminen tunnu niin ankealta. Olen kuullut, että kaverin kanssa kahdestaan on helpompaa matkustaa kuin isomman porukan kanssa. Tämä väite perustuu siihen, että asioista on helpompi olla yhtä mieltä pienemmän reissuporukan kanssa. Toki jos haluaa, niin voihan sitä isommallakin ryhmällä lähteä, ei sitä kukaan kiellä tai estä!

Kävimme Roomassa syksyllä 2011 :-)
Minulle tämä matkailu on aiheena aika tärkeä ja rakas, johtuen myös siitä, että olen lähdössä sinne Australiaan. Uskon, että tulevaisuudessa muutan asumaan ulkomaille, uskon, että kielitaitoni menee muuten hukkaan. En koe, että matkustelu olisi pelottavaa tai ahdistavaa. Joillekin ihmisille kielien opiskelu ei ole niin helppoa, ja voi olla ettei reissaaminen sen takia kiinnosta. Tiedän paljon ihmisiä, jotka eivät ole matkustelleet paljoa, ja tiedän myös sen puolikkaan, joita ei yksinkertaisesti vain kiinnosta lähteä ulkomaille. Mieltymyksiä kun on niin monta kuin on ihmisiäkin. Toiset tykkäävät matkustaa vain kesämökille pariksi viikoksi nauttimaan järven liplatuksesta ja rauhasta, mutta jotkut suuntaavat aina tilaisuuden tullessa ulkomaille isoimpaan bilemestaan. Minussa on ehkä vähän noita molempia, joskus on vain mukavaa olla hiljaa omassa rauhassaan, mutta toisinaan tekisi mieli lähteä johonkin miljoonakaupunkiin tutustumaan uusiin ihmisiin ja nauttimaan siitä, ettei törmää kehenkään tuttuun.


Tällä kertaa pohdittiin tällaisia asioita :-) Jos teillä on jotain postausaihetta mielessä, mitä haluaisitte lukea, niin laittakaa toki ehdotuksia kommettiboksiin! Aurinkoista alkavaa viikkoa kaikille! :-)

Kuvat löytyvät Googlesta hakusanalla Travelling the world :-)
~ Viivi

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Mitä mielessä? Jätä kommentti! :)